Fitnah terHadap Aisyah isteri Rasul Allah ~


dari A'isyah sendiri, katanya:
"Apabila ar-Rasul (s.a.w) hendak berjalan jauh, baginda akan membawa salah seorang daripada isterinya berdasarkan pilihan undi di antara isteri-isterinya. Dalam undian ini, saya telah terpilih untuk menemani ar-Rasul (s.a.w) dalam kempen terhadap Bani al-Mustaliq. Dalam perjalanan pulang, ar-Rasul (s.a.w) berhenti bermalam di satu tempat persinggahan yang terdekat sekali dengan Madinah. Apabila mereka sedang membuat persiapan untuk bertolak, hari masih malam. Jadi saya keluar dari khemah untuk membuang air. Bila saya pulang dan hampir dengan tempat persinggahan itu, barulah saya sedar yang rantai leher saya telah terjatuh. Saya berpatah balik untuk mencarinya tetapi dalam waktu itu juga kafilah telah bergerak dan meninggalkan saya seorang diri. Keempat-empat pembawa tandu telah meletakkannya di atas unta saya tanpa menyedari tandu (khemah Aisyah) tersebut kosong. Ini terjadi kerana saya agak kurus akibat kekurangan bahan makanan pada masa itu. Saya selimuti badan saya dan ber'baring dengan harapan semoga apabila mereka sedar yang saya tiada, mereka akan mengirim satu pasukan untuk mencari saya. Dalam masa itu saya tertidur. 

Pada esok paginya, Safwan bin Mu'attal Sulami lalu di situ dan mengenali saya kerana beliau biasa ternampak saya beberapa kali sebelum perintah tentang hijab diturunkan. Lalu beliau pun berhenti dengan untanya dan berkata, "Alangkah sedihnya, isteri Rasulullah telah ditinggalkan". Dengan kata-kata itu, saya terbangun dan terus menutup muka dengan kain selimut tadi. Tanpa berkata-kata Iagi, dia menyuruh untanya duduk sebelah saya dan saya pun terus menaiki unta tersebut. Dia menarik unta itu dengan tali hidung unta itu dan kami melintasi kafilah pada waktu tengah hari. Kafilah itu baru berhenti dan masih belum ada yang menyedari bahawa saya telah tertinggal di belakang. Peristiwa ini telah digunakan untuk melemparkan fitnah terhadap diri saya. Saya dapat tahu kemudiannya yang Abdullah bin Ubay telah mengetuai penyebaran fitnah ini." 

(Menurut riwayat lain, bila A'isyah sampai di perkhemahan itu dengan menunggang unta yang ditarik oleh Safwan, dan telah pun diketahui A'ishah tertinggal di belakang, Abdullah bin Ubay pun berteriak, "Demi Allah, dia tidak mungkin masih suci lagi. Tengok kedatangan isteri Rasululullah terang-terang di atas unta yang ditarik oleh orang yang telah bersamanya semalaman.".)

"Apabila saya tiba di Madinah, saya jatuh sakit dan terlantar di katil lebih dari satu bulan. Walaupun saya tidak berapa sedar akan fitnah itu, tetapi ianya tersebar seakan-akan satu skandal di dalam kota Madinah dan akhirnya telah pun sampai ke pengetahuan Rasulullah (s.a.w). Walau bagaimanapun saya perhatikan yang baginda tidak berapa mengambil berat tentang penyakit saya seperti yang biasa dilakukannya. Baginda datang tetapi tidak menemui saya, hanya bertanyakan keadaan saya dari orang lain dan meninggalkan rumah. Saya pun meminta darinya keizinan untuk balik ke rumah ibu saya untuk mendapat penjagaan yang lebih baik."

Semasa saya di sana, pada satu malam saya keluar dari kota untuk membuang air bersama ibu Mistah, iaitu sepupu kepada bapa saya. Sedang ibu Mistah berjalan, ia terlanggar sesuatu dan terus berkata: "Semoga Mistah dimusnahkan." Mendengar perkataannya saya pun menegurnya: "Tidak baik seorang ibu menyumpah anaknya sendiri yang berperang dalam peperangan Badar." Dia menjawab."Anakku, tidakkah kau ketahui tentang fitnah yang dihebohkannya? "Kemudian beliau pun memberitahu saya segala-galanya tentang kempen fitnah itu. Selain daripada kaum munafik, beberapa muslim sejati pun ada yang terlibat, dan di antara mereka ialah Mistah, Hassan bin Thabit, penyair Islam yang terkenal, dan Hamnah binti Jahsy, saudara perempuan Zainab. Mendengarkan cerita yang dahsyat itu, saya merasakan darah saya menjadi beku, dan saya terus pulang ke rumah. Saya menangis semalaman mengingatkan hal itu.

Semasa ketiadaan saya, Rasulullah bermusyawarah dengan Ali dan Usamah bin Zaid tentang hal itu. Usamah menyatakan yang baik-baik tentang saya: `Ya Rasulullah!, Kami tidak menemui sesuatu kecuali hanya yang baik-baik tentang isterimu. Semua yang disebarkan tentang isterimu adalah bohong dan fitnah belaka."Ali pula berkata; "Ya Rasulullah, tiada kekurangan bilangan wanita, jika suka, Rasulullah boleh berkahwin dengan wanita lain. Tetapi jika ingin menyiasat dengan lebih dalam mengenai perkara ini, panggillah pembantunya dan tanya darinya". Selepas itu pembantu saya pun dipanggil dan disoal. Jawapan yang diberikan ialah, "Saya bersumpah dengan nama Allah yang telah mengutus engkau dengan kebenaran bahawa saya tidak pernah melihat kejahatan dalam dirinya, kecuali dia tertidur ketika saya meminta ia menjaga roti semasa saya tidak ada, dan roti itu dimakan oleh seekor kambing yang datang".

Pada hari itu juga, Rasulullah (s.a.w) telah berucap kepada orang ramai dari mimbar. Katanya "Wahai kaum muslimin, siapakah di antara kamu yang akan melindungi kehormatanku daripada serangan seorang yang telah melanggar semua batas dan melakukan keburukan ke atasku dengan membuat fitnah terhadap isteriku. Demi Allah aku telah membuat penyiasatan yang teliti dan mendapati tiada kesalahan terhadap dirinya, atau lelaki yang telah dikaitkan dengan fitnah tersebut". Sampai di sini Usaid bin Hudair (atau Sa’ad bin Mu'adh menurut riwayat yang lain) berdiri dan berkata:"Ya Rasulullah, jika orang itu datang dari kami, kami akan bunuh dia, tetapi jika orang itu datang dari Khazraj, kami akan bunuh dia jika kamu perintahkan kami untuk melakukannya". Mendengar kata-kata ini, Sa’ad bin Ubadah, ketua kepada kaum Khazraj berdiri dan berkata:"Kamu bohong!, kau tidak mungkin ahan bunuh dia. Apa yang kamu katakan itu ialah kerana orang itu datang dari kaum Khazraj. Jika ia datang dari kaummu, kamu tidak akan berkata begitu". Usaid pun menambah:"Kamu adalah munafik, sebab itulah kamu melindungi seorang yang munafik." Pada ketika itu terjadilah perselisihan di dalam masjid yang merebak menjadi satu kegamatan walaupun Rasulullah berada di situ dari saat mulanya kejadian itu. Tetapi Rasulullah dapat mententeramkan kemarahan mereka dan baginda turun dari mimbar."
Sementara itu, aku menangis sepanjang hari, air mataku tidak berhenti mengalir dan aku pun tidak merasa nyenyak dalam tidur. Aku masih saja menangis pada malam berikutnya, air mataku tidak berhenti mengalir dan juga tidak merasa enak tidur. Kedua orang tuaku merasakan bahwa tangisku itu akan membelah jantungku. Ketika kedua orang tuaku sedang duduk di sisiku yang masih menangis, datanglah seorang perempuan Ansar meminta izin menemuiku. Aku memberinya izin lalu dia pun duduk sambil menangis.
Pada saat kami sedang dalam keadaan demikian, Rasulullah saw. masuk. Beliau memberi salam, lalu duduk. Beliau belum pernah duduk di dekatku sejak ada tuduhan yang bukan-bukan kepadaku, padahal sebulan telah berlalu tanpa turun wahyu kepada beliau mengenai persoalanku. Rasulullah saw. mengucap syahadat pada waktu duduk kemudian bersabda: Selanjutnya.
Hai Aisyah, sesungguhnya telah sampai kepadaku bermacam tuduhan tentang dirimu. Jika engkau memang bersih, Allah pasti akan membersihkan dirimu dari tuduhan-tuduhan itu. Tetapi kalau engkau memang telah berbuat dosa, maka mohonlah ampun kepada Allah dan bertobatlah kepada-Nya. Sebab, bila seorang hamba mengakui dosanya kemudian bertobat, tentu Allah akan menerima tobatnya.
Ketika Rasulullah saw. selesai berbicara, air mataku pun habis sehingga aku tidak merasakan satu titispun terjatuh. Lalu aku berkata kepada ayahku: Jawablah untukku kepada Rasulullah saw. mengenai apa yang beliau katakan. Ayahku menyahut: Demi Allah, aku tidak tahu apa yang harus aku katakan kepada Rasulullah saw. Kemudian aku berkata kepada ibuku: Jawablah untukku kepada Rasulullah saw.! Ibuku juga berkata: Demi Allah, aku tidak tahu apa yang harus kukatakan kepada Rasulullah saw. Maka aku pun berkata:
Aku adalah seorang perempuan yang masih muda belia. Aku tidak banyak membaca Alquran. Demi Allah, aku tahu bahwa kalian telah mendengar semua ini, hingga masuk ke hati kalian, bahkan kalian mempercayainya. Jika aku katakan kepada kalian, bahwa aku bersih dan Allah pun tahu bahwa aku bersih, mungkin kalian tidak juga mempercayaiku. Dan jika aku mengakui hal itu di hadapan kalian, sedangkan Allah mengetahui bahwa aku bersih, tentu kalian akan mempercayaiku. Demi Allah, aku tidak menemukan perumpamaan yang tepat bagiku dan bagi kalian, kecuali sebagaimana dikatakan ayah Nabi Yusuf: Kesabaran yang baik itulah kesabaranku. Dan Allah sajalah yang dimohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kalian ceritakan.
Kemudian aku pindah dan berbaring di tempat tidurku. Demi Allah, pada saat itu aku yakin diriku bersih dan Allah akan menunjukkan kebersihanku. Tetapi, sungguh aku tidak berharap akan diturunkan wahyu tentang persoalanku. Aku kira persoalanku terlalu remeh untuk dibicarakan Allah Taala dengan wahyu yang diturunkan. Namun, aku berharap Rasulullah saw. akan bermimpi bahwa Allah membersihkan diriku dari fitnah itu.
Rasulullah saw. belum lagi meninggalkan tempat duduknya dan tak seorang pun dari isi rumah ada yang keluar, ketika Allah Taala menurunkan wahyu kepada Nabi-Nya. Kelihatan wajah Rasulullah saw. merasa kepayahan seperti biasanya bila beliau menerima wahyu, hingga bertetesan keringat beliau bagaikan mutiara di musim dingin, kerana beratnya firman yang diturunkan kepada beliau. Ketika keadaan yang demikian telah hilang dari Rasulullah saw. (wahyu telah selesai turun), maka sambil tertawa perkataan yang pertama kali beliau ucapkan adalah:
Bergembiralah, wahai Aisyah, sesungguhnya Allah telah membersihkan dirimu dari tuduhan. 


Lalu ibuku berkata kepadaku: Bangunlah! Sambutlah beliau! Aku menjawab: Demi Allah, aku tidak akan bangun menyambut beliau. Aku hanya akan memuji syukur kepada Allah. Dialah yang telah menurunkan ayat Al-quran yang menyatakan kebersihanku. Allah Taala menurunkan ayat:
Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golonganmu juga, dan sepuluh ayat berikutnya.
Allah menurunkan ayat-ayat tersebut yang menyatakan kebersihanku. Abu Bakar yang selalu memberikan nafkah kepada Misthah karena kekerabatan dan kemiskinannya, pada saat itu mengatakan: Demi Allah, aku tidak akan lagi memberikan nafkah kepadanya sedikitpun selamanya, sesudah apa yang dia katakan terhadap Aisyah.
Sebagai teguran atas ucapan itu, Allah menurunkan ayat selanjutnya ayat:
Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kalian, bersumpah bahwa mereka tidak akan memberi bantuan kepada kaum kerabat mereka, orang-orang miskin sampai pada firman-Nya: Apakah kalian tidak ingin bahwa Allah mengampuni kalian. (Hibban bin Musa berkata: Abdullah bin Mubarak berkata: Ini adalah ayat yang paling aku harapkan dalam Kitab Allah). Maka berkatalah Abu Bakar:
Demi Allah, tentu saja aku sangat menginginkan ampunan Allah. Selanjutnya dia (Abu Bakar) kembali memberikan nafkah kepada Misthah seperti sediakala dan berkata: Aku tidak akan berhenti memberikannya nafkah untuk selamanya.
Aisyah meneruskan: Rasulullah saw. pernah bertanya kepada Zainab binti Jahsy, istri Nabi saw. tentang persoalanku: Apa yang kamu ketahui? Atau apa pendapatmu? Zainab menjawab: Wahai Rasulullah, aku selalu menjaga pendengaran dan penglihatanku (dari hal-hal yang tidak layak). Demi Allah, yang kuketahui hanyalah kebaikan (terhadap diri Aisyah). Aisyah berkata: Padahal dialah yang menyaingi kecantikanku dari antara para isteri Nabi saw. Allah menganugerahinya dengan sikap warak (menjauhkan diri dari maksiat dan perkara meragukan) lalu mulalah saudara perempuannya, yaitu Hamnah binti Jahsy, membelanya dengan rasa fanatik (yakni ikut menyebarkan apa yang dikatakan oleh pembuat cerita bohong). Maka celakalah ia bersama orang-orang yang celaka.

Wallahua'Lam ~

No comments:

Post a Comment